FF Tussendoortjes en nieuwtjes uit Gouda

Marianka Peters



mariankapeters@gmail.com

FF Tussendoor - Gegoochel met rugnummers

04-03-2014 18:40

Vanwege een storing is mijn column FF Tussendoor uitgevallen in de gedrukte Goudse Post. Column is te leuk om niet te plaatsen, dus dan maar op deze manier.

De verkiezingskrant voor 19 maart laat nog even op zich wachten omdat deze moet worden overgedrukt. Ja, dat krijg je als mensen met geld hun persoonlijke campagne gaan voeren met paginagrote advertenties. Niet netjes. Natuurlijk is er ook weer gemopper omdat een partij zijn poster half over die van een andere partij heeft geplakt. Schande. En wie de social media volgt zal het geroeptoeter over en weer ook onderhand wel zat worden. De grootste schreeuwers krijgen de meeste aandacht. Dat is altijd zo geweest. Uiteraard is de glazen bol weer uit de kast getrokken en prognoses, die uit de hoge hoed worden getoverd, vliegen je om de oren. De landelijke politici roepen op om vooral lokaal te stemmen, bij voorkeur op iemand die je kent. En dat vind ik nogal tricky, want hebben de Haagse politici wel enig idee wie er allemaal op de lijst van hun lokale partij staan? Kennen zij deze kandidaten persoonlijk? Ik wel, de één wat beter dan de ander, maar bij ieder kandidaat raadslid heb ik wel een beeld. Er staan mensen met rugnummers op die al lang over hun houdbaarheidsdatum heen zijn, wat mij betreft, maar die niet van ophouden weten. Maar ook mensen met dubbele petten en agenda’s. Om nog maar te zwijgen over lieden die nou niet geheel een schoon blazoen hebben, als je begrijpt wat ik bedoel. Oké, ook in Den Haag gaat het wel eens fout als na de verkiezingen een nieuw gekozen Tweede Kamerlid plotseling toch niet zo’n smetteloos verleden blijkt te hebben. Maar in Gouda moeten we dat zien te voorkomen. Kortom, als je als kiezer wilt stemmen op iemand die je kent, moet je toch eerst even gaan googlen.