FF Tussendoortjes en nieuwtjes uit Gouda

Marianka Peters



mariankapeters@gmail.com

‘Ik bedacht me geen moment’

08-12-2013 13:27

Gouda - De Goudse Mandy Dessing (22) bedacht zich geen moment toen ze gegil hoorde en Marijke Blok in de sloot zag liggen met haar scootmobiel bovenop haar. Zij sprong in het water om het hoofd van Marijke boven water te houden. Ook Machtelt van Amerongen (30) kwam aangesneld en ging ook het water. Samen wisten ze Marijke stabiel te houden tot de hulpdiensten kwamen toegesneld. Afgelopen week werd de heldendaad van de twee dames beloond met een penning van het Carnegiefonds.

“Ik was onze labrador Bella aan het uitlaten en reed met mijn scootmobiel over het bruggetje bij de Noorderhout,” begint Marijke, die MS heeft, haar verhaal. “Aan het eind van het bruggetje zat een gat in het pad en daar bleef mijn achterwiel in steken. Vervolgens kieperde ik met scootmobiel en al om in het water.” Omdat de zware scootmobiel bovenop Marijke lag en zij niet de kracht had er onderuit te komen, stond ze doodsangsten uit en dreigde zij te verdrinken. “Als deze dames er niet waren geweest, had ik hier nu niet gezeten,” vertelt ze dankbaar. Mandy was ook aan het wandelen met haar hond en hoorde het geroep van Marijke. “Ik snelde ernaar toe, ben het water in gegaan en heb haar hoofd boven water gehouden. Tegelijkertijd ben ik blijven roepen.” Machteld kwam op het geroep af en bedacht zich geen moment. “Ik heb nog wel mijn schoenen uitgedaan en mijn jurk opgetrokken,” bekent ze. “Maar daarna ging ik het water in om te helpen. De scootmobiel was zo zwaar, die kregen we niet weg. Maar gelukkig arriveerden de hulpdiensten al snel.” Marijke werd overgebracht naar het Groene Hart Ziekenhuis, maar kon dezelfde dag weer naar huis. Labrador Bella, die ook in het water was gesprongen werd opgevangen door een kennis. Dat de heldendaad van Mandy en Machtelt voor het Carnegiefonds reden was hen te onderscheiden, hadden ze niet verwacht. “Je denkt gewoon niet na, maar je handelt direct.” Volgens burgemeester Milo Schoenmaker is het helemaal niet vanzelfsprekend dat mensen direct handelend optreden. “Er zijn mensen die verstarren en niets doen, anderen denken dat een ander wel wat doet. Jullie hebben het verschil gemaakt door een mensenleven te redden. Anders had het wel eens fataal kunnen aflopen.” Aad Egberts, teamchef politie Gouda, had het initiatief genomen om beide dames bij het Carnegiefonds voor te dragen. “Beide dames hebben het prachtig gedaan en hebben de penning dik verdiend. Wij zijn echt trots op deze inwoners.” Marijke zelf is helemaal klaar met haar vaste route door het Noorderhout. “Ik ben niet meer bij het bruggetje geweest en wil daar voor geen goud meer heen. Voortaan neem ik een heel andere route als ik Bella ga uitlaten.”